Zaterdag las ik in de krant een artikeltje over 2 mannen van allochtone origine die over een garage geklommen waren om via de tuin een bejaarde vrouw te redden uit haar appartement dat in brand stond.

Proficiat en bedankt !

Zondag heb ik in “Wakker op zondag” een paneldiscussie gevolgd over de criteria die Antwerpen wil hanteren voor de inschrijvingen van de kinderen in de scholen. De termijn hiervoor begint op 1 maart en men wil ten alle prijze vermijden dat er situaties komen zoals in Brussel waar een dokter al 2 weken met een mobilhome kampeert voor de school van zijn keuze.

Eén van de panelleden – exteem-rechts – had het lumineuze idee dat voor de school waar hij zijn kinderen naar toe stuurt als enig criterium het IQ van de kinderen gehanteerd zou moeten worden, om op die manier tot een elite-school te komen waar die kinderen zich thuis voelen… Uiteraard was de achterliggende gedachte dat de “bange blanke man” wou vermijden dat zijn kinderen in de klas zitten met een van de 150 andere nationaliteiten die Antwerpen rijk is.

Veronderstel even dat de toelatingsselectie zo gebeurt, maar dat het kind niet aan de criteria voldoet – vader in een depressie en zoonlief of dochterlief met een trauma.

Ik moest onwillekeurig denken aan die Miss America die Einstein benaderde met het voorstel om samen fantastische kinderen te krijgen “want met uw IQ en mijn uiterlijk moeten dat toch uitzonderlijke kinderen worden”. Waarop Einstein reageerde met de vraag: “En wat als de kinderen mijn uiterlijk meekrijgen en…”

